Description
Fryderyk Chopin, Tarantela As-dur op. 43, autograf oficjalny całości utworu, podstawa kopii edycyjnych dla wydawcy francuskiego, niemieckiego i angielskiego, [Nohant], [przed 27 czerwca 1841]., Karta tytułowa ręką Chopina, atr.: "Tarantelle [/] pour le piano-forte [/] par F. Chopin [/] Oev. [brak numeru] / Hambourg / Chez Schubert et Cie [/] Paris [/] Chez Troupenas et Cie [|] Londres [/] Chez Wessel et Cie". W słowie "Tarantelle" litera "a" poprawiona inną ręką na "e"., Zapis nutowy atr. na k. 1v-4r, k. 4v poliniowana, niezapisana, z przebiciami atramentowymi. Pięciolinie kreślone rastralem, 14 pięciolinii na stronie. Klamry i klucze kreślone odręcznie. W większości przypadków zachowana wolna pięciolinia pomiędzy systemami: na ss. 2-7 zapisane pięciolinie 1-2, 4-5, 7-8, 10-11, 13-14, dodatkowo zapisane pięciolinie 9 na s. 2; 12 na s. 4; 6 i 9 na s. 5. Brak wstępnego słownego określenia tempa (w pierwodrukach „Presto”), być może z powodu uszkodzenia rękopisu. Znaki przykluczowe tylko na początku utworu, częściowo nieczytelne z powodu ubytków w górnych zewnętrznych rogach rękopisu. Metrum 12/8 zamazane, poprawione na 6/8 (w pierwodrukach 6/8)., Tekst muzyczny częściowo nieczytelny w taktach 63, 92-97, 148-149, 196-197 i 241-242. Występują liczne braki znaków chromatycznych, częste niedokładności rytmiczne polegające na pomijaniu kropek przedłużających przy ćwierćnutach i półnutach., Na k. 1v szósty takt czwartego systemu wykreślony, zapisany ponownie na wolnej pięciolinii powyżej, pięciolinie 10 i 11 przedłużone na prawym marginesie, na nich zapis końcówki pierwszego odcinka muzycznego z adnotacją „1. Volta”. Na k 2r ostatni takt na czwartym systemie i wszystkie takty piątego systemu ponumerowane „1-8”, poniżej tekstu muzycznego, fragment basu ostatniego taktu na pięciolinii 14 wykreślony, powtórzony na dolnym marginesie. Na k. 2v na systemach drugim i trzecim szereg taktów niewypełnionych, ponumerowanych „2-16”, w takcie z nr „16” pierwotny tekst wykreślony. Pięciolinie 10-12 przedłużone na prawym marginesie, z dopisanym tekstem muzycznym, w dwóch poprzedzających taktach oraz w basie dopisanego taktu wykreślenia, nowy tekst wpisany na wolnej pięciolinii. W przedostatnim takcie ostatniego systemu wykreślenie w partii basowej, poprawiony tekst wpisany na dopisanej pięciolinii na dolnym marginesie. Na k. 3r w pierwszym systemie szereg taktów niewypełnionych, ponumerowanych na pierwszej pięciolinii „2-16”. W ostatnim takcie trzeciego systemu i w trzech pierwszych taktach czwartego systemu wykreślenia w partii wiolinu, nowy tekst wpisany na wolnych pięcioliniach. Pomiędzy pięcioliniami 13 i 14,w przedostatnim takcie piątego systemu oznaczenie ołówkowe „X”. Na k. 3v na lewym marginesie nota: „to napiszesz całą nutę o.” Pomiędzy pięcioliniami 13 i 14, na granicy drugiego i trzeciego taktu ostatniego systemu oznaczenie ołówkowe „X”. Na k. 4r nad przedostatnim taktem drugiego systemu, oznaczenie ołówkowe „X”. Na dolnym marginesie, po końcowych podwójnych kreskach taktowych, częściowo zachodzący na 14 pięciolinię niepełny podpis „FC" [?]”., Oznaczenia wykonawcze graficzne i słowne (dynamika, artykulacja, agogika, frazowanie) stosowane nierównomiernie w przebiegu utworu.