Description
Fryderyk Chopin, Trio g-moll na fortepian, skrzypce i wiolonczelę op. 8, autograf oficjalny kompletny, [s.l.], marzec [?] 1829. Do rękopisu dołączone szkice fragmentów innych utworów., Zapis nutowy Tria g-moll na k. 1r-15v, k. 16r poliniowana, niezapisana, na k. 16 v zapis nutowy szkiców muzycznych. Pięciolinie kreślone rastralem, 14 pięciolinii na stronie, pierwsza i ostatnia pięciolinia w większości przypadków wolne, miejscami z dopiskami i wariantami tekstu muzycznego. Zapis nutowy Tria w układzie: partia Vn, partia Pf, partia Vc, bez wolnej pięciolinii pomiędzy systemami. Klamry i klucze kreślone odręcznie, znaki przykluczowe przy wszystkich systemach. Rękopis zawiera oznaczenia wykonawcze w postaci znaków graficznych, symboli i określeń słownych. W tekście muzycznym skreślenia i poprawki autorskie, warianty tekstu; niektóre partie zapisane skrótowo, z zastosowaniem znaków repetycji bądź określeń słownych: „jak z początku”, „come sopra”, „Dal segno”., K. 1r-6v: zapis nutowy części I, Zapis ma charakter roboczy, ze sporadycznie pojawiającymi się oznaczeniami interpretacyjnymi, skrótową notacją powtarzających się fragmentów, słownymi komentarzami., K 1r: bez tytułu, bez słownego określenia tempa (w pierwodrukach „Allegro con fuoco”). Oznaczenia aparatu wykonawczego: „Viol.[ino]” (nad 2. pięciolinią), „P.[iano]f.[orte]” (na lewym marginesie, pomiędzy pięciolinią 3. i 4.), „Cello” (nad 5. pięciolinią). Metrum alla breve (w pierwodrukach francuskim i niemieckim C, w pierwodruku angielskim alla breve). Oznaczenie metronomu: „półnuta [oznaczona symbolem]= 66” (w pierwodrukach „ćwierćnuta=152”). Pod dziesiątą pięciolinią (partia Vn) adn.: „[słowo nieczytelne] górne co w 8vie”; na dolnej wolnej pięciolinii w obrębie trzech ostatnich taktów dopisany tekst muzyczny (partia Vc), k. 2v: na górnej wolnej pięciolinii w obrębie dwóch ostatnich taktów pierwszego systemu dopisany tekst muzyczny; w obrębie tych taktów głos Vn, Vc i wiolin Pf wykreślony, w głosie basowym Pf (na 4. pięciolinii) adn.: „nic – niemasz – ”,, k. 4r: na 11 pięciolinii, w obrębie końcowych taktów trzeciego systemu (wiolin Pf) adn. „jak z początku”,, k. 4v: nad 2 (partia Vn) i 5 (partia Vc) pięciolinią w obrębie ostatniego taktu pierwszego systemu adn. „jak z początku”, na 6 pięciolinii (partia Vn) tekst muzyczny nie wypisany, adn. „come sopra (prima volta)” oraz „jak z początku”, pomiędzy 7 i 8 pięciolinią (partia Pf) adn. „jak z początku”, partia Vc nie wypisana, adn.: „come sopra”,, k. 5r:, między 3 i 4 pięciolinią,w 1 takcie pierwszego systemu (partia Pf),, adn. „aż dotąd”; wykreślenia w 6 t. pierwszego systemu (partia Pf) i w 6 t. drugiego systemu (partia Vn, bas Pf, Vc); obok, wykraczające na prawy margines, adn. nieczytelne,, k. 5v: wykreślenia w t. 6-7 drugiego systemu (partia Pf), adn. „fis”`,, k. 6r, pomiędzy 3 i 4 pięciolinią, w obrębie 5 i 6 t. pierwszego systemu adn.: „nic niema na fortepian aż tu”, w obrębie tych taktów wykreślony głos Vn iVc; wykreślenia w t. 4 trzeciego systemu (wiolin Pf), miejscowo znaki repetycji w miejsce rozpisania figur dźwiękowych,, k. 6v: miejscowo znaki repetycji w miejsce rozpisania figur dźwiękowych., K. 7r-8v: zapis nutowy cz. II, Zapis innym piórem i bledszym atramentem, w początkowych partiach staranny, kaligraficzny, w dalszych partiach mniej staranny. Znaczna liczba oznaczeń wykonawczych (dynamika, artykulacja, frazowanie)., K. 7r: nad pierwszą pięciolinią adn. „Scherzo” (w pierwodrukach „Scherzo. Vivace”), brak oznaczeń aparatu wykonawczego. Oznaczenie metronomu: „półnuta z kropką [oznaczona symbolem]= 63” (w pierwodrukach podana wartość „69”), metrum: ¾. Zapis nutowy na pięcioliniach 1-12, pięciolinie 13 i 14 wolne, pomiędzy nimi po prawej stronie adn. „Volti”,, k. 7v: wykreślenia w t. 3-9 trzeciego systemu (partia Vc),, k. 8r: na pięcioliniach 2-5 znak graficzny i adn. „Dal segno” jako oznaczenie repetycji części A, znak graficzny powtórzony na pięcioliniach 6-9. Miedzy 5 i 6 pięciolinią adn. „Trio”,, k. 8v: na pięcioliniach 6-9 znak graficzny i adn. „Dal segno”., k. 9r-10v: zapis nutowy cz. III, Zapis mniej staranny, jednak dopracowany w szczegółach, z dużą liczbą oznaczeń wykonawczych (dynamika, artykulacja, frazowanie, miejscowo pedalizacja)., K. 9r: na pierwszej pięciolinii adn: „Adagio” (w poierwodrukach „Adagio. Sostenuto”). Oznaczenia aparatu wykonawczego: „Violino” (nad 2 pięciolinią), „Piano” (nad 3 pięciolinią), „Cello” (nad 5 pięciolinią). Oznaczenie metronomu: „ćwierćnuta [oznaczona symbolem]= 54” [cyfra „4” naniesiona na uprzednio zapisanej „0” lub „6”](w pierwodrukach podana wartość „63”), metrum ¾. Pomiędzy 13 i 14 pięciolinią na prawym marginesie adn. „Volti”,, k. 10r: pomiędzy 13 i 14 pięciolinią na prawym marginesie adn. „Volti”., k. 11r-15v: zapis nutowy cz. IV, Zapis obejmuje fragmenty mniej dopracowane pod względem kształtu dźwiękowego i oznaczeń interpretacyjnych., k. 11r: nad 2 pięciolinią adn: „Allegretto” (w pierwodrukach „Allegretto. Finale”). Brak oznaczeń aparatu wykonawczego. Oznaczenie metronomu: „ćwierćnuta [oznaczona symbolem] = 96” (w pierwodrukach podana wartość „104”), metrum: 2/4,, k. 13r: na dolnej wolnej pięciolinii w obrębie t. 4-7 trzeciego systemu dopisany tekst muzyczny (partia Vc),, k. 15v: po końcowych podwójnych kreskach taktowych adnotacja: „FINE”, poniżej, pod 13. Pięciolinią nieczytelny monogram wiązany oraz adn. „marzec [?] [słowo zamazane] 1829"., k. 16v: zapis nutowy szkiców muzycznych (atrybucja na podstawie: Maciej Gołąb, 2003)., 1/ na pięcioliniach 1-4 szkic fragmentu I części Koncertu fortepianowego f-moll op. 21 (takt 225, początek 226, 234-235, początek 236), partia solowa i wyciąg fortepianowy partii orkiestrowej; adn. „As-dur” pomiędzy 1 i 2 pięciolinią w środku, adn. „bis” pomiędzy 1. i 2. pięciolinią z prawej,, 2/ na pięcioliniach 7- i 10-11, przy lewej krawędzi karty, szkic fragmentów Walca E-dur WN 18 [?] (takty 57-58 [?] i 65-66 [?]; adn. „E-dur” pomiędzy 5 i 6 pięciolinią z lewej,, 3/ na pięcioliniach 13-14, przy lewej krawędzi karty, szkic fragmentu niezidentyfikowanego utworu [etiudy w tonacji C-dur?], adn. „C-dur” pomiędzy 12. i 13. pięciolinią z lewej,, 4/ na pięcioliniach 8-9, 10-11, 12-13 (w środku i przy prawej krawędzi karty) szkic fragmentu Nokturnu b-moll op. 9 nr 1 [?] (takt 83[?])., Ciechomska, Ludwika AUTH104, Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina (Warszawa) AUTH17