Description
Fryderyk Chopin, Grande Valse Brillante Es-dur op. 18 (prawdopodobnie przed 1830 [K (Opieński 1909, 1925)], [ w ostatnich miesiącach pobytu w Warszawie [K (Jachimecki 1911, 1927)], 1831 [K (Sydow 1949)], 1831 [K (Hedley 1954)], Wiedeń 1831 [K (Brown 1960, 1972)], 1833 [ChT], 1833 [Nowik 2000], 1833 [WN], 1833 [Tomaszewski 2010]. Autograf-podarunek całości utworu, [s.l.], [1833?], [PL:] Walc, Zapis nutowy Walca na k. 2r-4r, na k. 1r i 4v niezidentyfikowane zapisy nutowe inną ręką, k. 1v poliniowana, niezapisana, z przebiciami atramentowymi. Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie, zachowany odstęp jednej pięciolinii pomiędzy systemami muzycznymi z wyjątkiem zakończenia utworu na k. 4r, gdzie tekst muzyczny na pięcioliniach 1-2, 4-5, 7-12. Klamry i klucze kreślone odręcznie, znaki przykluczowe tylko w pierwszym systemie oraz na początku ostatniej cząstki utworu (3-ci system na k. 4r). Nad pierwszą pięciolinią ręką Fryderyka Chopina tytuł „Valse”, obok inną ręką „par FFChopin”. Brak wstępnego słownego określenia tempa (w pierwodrukach: „Vivo”). Metrum ¾. Tekst muzyczny czysty, z nielicznymi drobnymi poprawkami, różni się od wersji pierwodruków w zakresie szczegółów melodyki (w tym ozdobników), rytmiki, harmoniki a także ukształtowania architektonicznego w zakresie wyboru i układu repetycji oraz eliminacji kody. Oznaczenia wykonawcze słowne i graficzne (dynamika, agogika, artykulacja, frazowanie), nieco inne niż w pierwodrukach. Miejscami zapis skrótowy z zastosowaniem symboli powtórzeń figur dźwiękowych, szczegółowo rozpisany plan repetycji., Na k. 1r na pięcioliniach 1-4 zapisany atr. inną reką 16-taktowy fragment muzyczny nawiązujący motywicznie do Walca Es-dur op. 18. Na k. 4v na pięcioliniach 9-12 zapis nutowy oł. inną ręką, obrócony o 180o w osi równoległej do podstawy., Na dolnym marginesie k. 1r, 3v i 4v w środku pieczątka własnościowa tuszowa czarna "Muzeum TiFC Warszawa" i oł. sygnatura „M/2308”.