Description
Fryderyk Chopin, Wariacje B-dur op. 2 na temat Là ci darem la mano z opery Don Giovanni Wolfganga Amadeusa Mozarta na fortepian i orkiestrę (1827 [K (Jachimecki 1950)], 1827 [K (Sydow 1949)], 1827 [K (Sydow (Hedley 1954)], 1827 [ChT], późne lato 1827 [K (Brown 1960, 1972)], 1827-28 [K (Binental 1934, 1937)], 1827-28 [Tomaszewski 2010], 1828 [K (Niecks 1902)], przed 1830 [K (Opieński 1909, 1925)]. Autograf oficjalny niekompletny: fragmenty wariacji III i V, [s.l.], [1827-1829] [?], Zapis nutowy atr. na k. 1 r-v. Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie, zapis z zachowaniem wolnej pięciolinii pomiędzy systemami. Klamry i klucze kreślone odręcznie, znaki przykluczowe we wszystkich systemach. Partia orkiestry zapisana w wyciągu fortepianowym, ze wskazaniem zastosowania poszczególnych instrumentów., K. 1r: końcowy fragment Wariacji III: fortepian solo t. 16-24 (128-136); tutti (II fortepian) ritornello (t. 137-144). Tekst muzyczny na pięcioliniach: 1-2, 4-5, 7-8, 10-11. Zapis nutowy czysty, bez skreśleń i poprawek. Oznaczenia wykonawcze tylko w partii II fortepianu (dynamika, artykulacja, wskazania dotyczące instrumentacji: „Fag:[otto]”, „Corno”). Po końcowych podwójnych kreskach taktowych adn.: „Attacca Var: IV”., K. 1v: początkowy fragment Wariacji V: fortepian solo, t. 1-13 (192-204). Nad pierwszą pięciolinią ręką Chopina adn.: „Var. V. Adagio”, obok formuła oznaczenia metronomu niewypełniona: „ósemka [oznaczona symbolem] = [brak wartości liczbowej]”. Tekst muzyczny na pięcioliniach: 1-2, 4-5, 7-8, 10-11. Zapis nutowy czysty, bez skreśleń i poprawek, szczegółowe oznaczenia wykonawcze (dynamika, artykulacja, frazowanie, pedalizacja)., W prawym dolnym rogu k. 1r adn. atr. ręką Oskara Kolberga potwierdzająca autorstwo rękopisu: „Aut. [?] [słowo wykreślone, nieczytelne] pismo niniejszego rękopisu, uważam za autentyczne [/] Szopena, znając charakter jego pisma z owych czasów dokładnie [/] co poświadczam na żądanie [/] Wgo Adama Ostaszewskiego [/] Oskar Kolberg [/] Krak.[ów] 5 Stycz.[nia] 1890 r.”. Powyżej, w niewielkim oddaleniu od prawej krawędzi, na 9 i 10 pięciolinii pieczęć okrągła tuszowa niebieska: „COLLECTION PLEYEL”., Na górnym marginesie k. 1v adn. oł. inną ręką: „Chopina własnoręczne pismo z jego Variacyj [/] Don Juan” Na dolnym marginesie po prawej pieczęć okrągła tuszowa niebieska: „COLLECTION PLEYEL”., Na dolnym marginesie k. 1r oł. sygnatura: „M/2290” i pieczątka własnościowa tuszowa czarna "Muzeum TiFC Warszawa".