Description
Fryderyk Chopin, Impromptu As-dur op. 29 (przed 1837 [WN], ok. 1837 [K (Sydow 1949)], ok. 1837 [Tomaszewski 2010], przed lipcem 1837 [Chechlińska 2008], 1837 [K (Hedley 1954)], 1837 [K (Brown 1960, 1972)], 1837 [ChT]). Autograf kompletny edycyjny, [s.l.], przed 15 października 1837., Wpis atr. na karcie tytułowej, pierwotnie ręką Chopina, odtworzony przez nieustaloną osobę w wyniku uszkodzeń autografu: „Impromptu [/] pour le Piano forte [/] dedié à Mlle la Csse de Lobau [/] par [/] FFChopin [/] Oev [nr opusu wpisany inną ręką] 29 . [/] Paris M. Schlesinger. [|] Londres Wessel et Cie. [/] pour être publié le 15 Octobre [/] 1837 :”, tekst przekreślony na krzyż. Zapis nutowy atr. na k. 2r-5v; k. 1v oraz 6 r,v poliniowane, bez tekstu muzycznego. Pięciolinie kreślone rastralem, 14 pięciolinii na stronie, zachowany odstęp jednej pięciolinii pomiędzy systemami muzycznymi, z wyjątkiem k.3v, gdzie wolne pięciolinie to 3-4; 7, 10-11, 12 oraz k. 4r: wolne pięciolinie 3-4, 7, 10. Na k. 5v zapisany tylko jeden system, wolne pięciolinie: 3-14. Nad pierwszą pięciolinią ręką Chopina tytuł „Impromptu”, poniżej słowne określenie tempa „Allo assai quasi Presto (analogiczne jak w pierwodrukach). Metrum alla breve (w pierwodrukach C). Klamry i klucze kreślone odręcznie, znaki przykluczowe w pierwszym systemie na k. 2r, 2v, 3v, pozostałe systemy bez znaków przykluczowych. Oznaczenia wykonawcze słowne i graficzne - dynamika, artykulacja, frazowanie, pedalizacja, częściowo wykreślone. Tekst muzyczny z dość licznymi poprawkami autorskimi w formie skreśleń, przeróbek i wstawek w t. 7, 10, 15, 17, 22, 28, 29, 30, 31, 40, 45, 49, 50, 53, 55, 56, 57, 58, 60. 62, 63, 65, 66, 67, 69, 70, 73, 75, 77, 80, 92, 96, 119. Poprawiony tekst muzyczny zasadniczo zanotowany w przebiegu utworu, dopiski na wolnych pięcioliniach w t. 10 i 96. Na marginesach i pomiędzy systemami naniesione oł. i czerwoną kredką w oficynie wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku oznaczenia sztycharskie (cyfry) wskazujące na podział tekstu muzycznego na kolejne systemy i strony druku oraz wyrywkowa, nieprawidłowa adiustacja chromatyki (błędne znaki w t. 103 i 106.) Trzecia część wypisana bez skrótów,w t. 93 i 121 drobne różnice w stosunku do pierwodruku. Po końcowych podwójnych kreskach taktowych, pod drugą pęciolinią ręką Chopina napis "fine"., Na górnym marginesie k. 1r po lewej sygnatura oł. Bibliotheca Regia Berolinensi: „Mus. ms. autogr. Chopin, F. 6”, poniżej na lewym marginesie sygnatura Muzeum Narodowego w Warszawie: „146532 MN.”; na górnym marginesie k. 1r po prawej numer wydawniczy pierwodruku niemieckiego: „No 5850”, na dolnym marginesie k. 1r po lewej czerwoną kredką [ręką sztycharza?] wpis "6/e[inzeln]" [wskazanie liczby pojedynczych arkuszy]. Na górnym marginesie k. 2r po lewej oł. fragment sygnatury Bibliotheca Regia Berolinensi: "Mus. autogr. Chopin". Na k. 1r, 2r, 3r, 4r, 5r, 6r u dołu w środku pieczęć okrągła czerwonym tuszem: „Ex [/] Biblioth. Regia [/] Berolinensi”. Na dolnym marginesie k. 1r po lewej wklejony pasek papieru z sygnaturą "M/198" i pieczątką własnościową tuszową czarną "MUZEUM TIFC WARSZAWA", na dolnym marginesie k. 6v w lewym rogu pieczątka własnościowa tuszowa czarna "MUZEUM TiFC WARSZAWA" odbita., Na k. tytułowej widoczne odbicia tekstu napisanego na okładce pochodzącej z Biblioteki w Berlinie (fotografia okładki w zbiorach Fototeki NIFC, nr F1317, F1438).