Description
Wolfgang Amadeus Mozart, „Quartetto”, [Kwartet fortepianowy g-moll KV 478] (1785), autograf kompletny, Wiedeń, 16 października 1785. Do rękopisu dołączona dokumentacja sprzedaży z 1875 roku., [PL:] Kwartet Wolfganga Amadeusza Mozarta, Wiedeń, 16 października 1875, Pięciolinie kreślone rastralem, 12 pięciolinii na stronie., Na górnym marginesie k. 1r tytuł w języku włoskim ręką W. A. Mozarta, w środku: „Quartetto.”, po prawej: „di Wolfgango Amadeo Mozart [przedłużenie podpisu z podwójnym podkreśleniem] | Vienna. li [?] 16. d’ottobre | 1875.” [data roczna podwójnie podkreślona]. W lewym górnym rogu k. 1r wpis odręczny atramentem „No 23.”, dalej w kierunku środka karty „bey Artaria - [?] Schott.”. W tle na górnym marginesie po lewej nieczytelne, zatarte wpisy ołówkowe. Na dolnym marginesie k. 1r wpis odręczny ołówkiem „219.” w prostokątnej ramce z przedłużonymi krawędziami., Zapis nutowy na pięcioliniach 1-5 i 7-11 z wyjątkiem strony tytułowej, gdzie wolne pozostają pięciolinie 1 i 12. Układ partyturowy, głosy określone pełnymi nazwami instrumentów: „Violino”, „Viola”, „Cembalo”, „Violoncello”, połączone akoladą, oddzielne akolady zanotowane dla partii instrumentu klawiszowego. Nazwy głosów tylko na początku utworu., Nad pierwszą i szóstą pięciolinią określenie tempa I części: „All[egr]o:” I część (t. 1-251) zanotowana na kk. 1r-8r. W obrębie t. 243-246 na k. 8r kompozytor nakleił przy pomocy czerwonego laku kartkę z nową wersją tego fragmentu utworu, ze wzbogaconą harmonią (obecnie kartka z wersją uznaną za ostateczną przyklejona jest tylko górną krawędzią, co umożliwia odczyt wersji pierwotnej), poprawki autorskie (tekst wymazany i zastąpiony nowym także w t. 79-81 (k. 3r), 92-95 (k. 3v) i 254 (k. 18r). II część (t. 1-149) zanotowana na k. 8v-12r, określenie tempa „Andante”; cz. III (t. 1-360) zanotowana na k. 12v-20v. Brak określenia tempa cz. III (w innych źródłach: Rondo - Allegro moderato). Klucze i znaki przykluczowe tylko na początku każdej części, występuje charakterystyczna poprawka klucza w głosie altówki: klucz altowy jest wpisywany po wykreśleniu pierwotnie zapisanych w tych miejscach kluczy wiolinowych. W tekście muzycznym oznaczenia wykonawcze, głównie w zakresie dynamiki i artykulacji, wykazujące znaczne różnice w stosunku do edycji (brak akcentowania). Miejscami zapis skrócony z zastosowaniem symboli graficznych bądź określeń słownych: „unis.[ono]”, „in 8tava”, „Dal segno” dla dosłownych powtórzeń., Z powodu ubytków spowodowanych uszkodzeniami w kartach 1-4 i 8-20 , fragmenty rękopisu pozostają nieczytelne, np. w cz. I w partii skrzypiec t. 9, 22, 28, 29, 42, 52, 56, 70, 75, 82, 87, 102, 128, w partii altówki t. 21,22, 38, 42, 52, 56, 70, 75, 81, 82, 87, 122, 128, w partii fortepianu t. 108; w cz. III w partii skrzypiec t. 344, w partii altówki t. 277, 314, 344, 353., Różnice w tekście muzycznym niniejszego autografu i pierwszych wydań są skatalogowane w komentarzu krytycznym Hellmuta Federhofera do wydania źródłowego „Wolfgang Amadeus Mozart. Neue Ausgabe sämtlicher Werke. Serie VIII: Kammermusik (11 Bände)", Internationalen Stiftung Mozarteum Salzburg, Kassel, Bärenreiter-Verlag, 19571, 19872., Fedorow, Bazyli AUTH6559, Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina (Warszawa) AUTH17