Description
Fryderyk Chopin, "Metoda gry fortepianowej" (1840-1849), autograf szkicowy fragmentów utworu, [s.l.], [lata 40. XIX w.], Zapis słowno-nutowy na k. 1r, 2r, 3r-v, zawiera notatki dotyczące teorii muzyki., Na k. 1r zestawienie trybu durowego i molowego w tonacjach jednoimiennych według układu całych tonów i półtonów, z wyliczeniami: na 6 pięciolinii dla trybu durowego, kolejno: adn. "tierce majeur"; zapis nutowy współbrzmienia I i III stopnia (c1-e1); zapis dotyczący rozpiętości współbrzmienia pomiędzy I i III stopniem "2 toni" [całe tony]; zapis nutowy gamy C-dur z adn. powyżej „gamme majeur”, nad dźwiękiem e1 ozn. „3”; znak równości „=”, cyfrowe przedstawienie układu całych tonów i półtonów "2 ½ 3 ½ = 6”; na 7 pięciolinii kolejno: adn. ("tierce mineur"); "; zapis nutowy współbrzmienia I i III stopnia (c1-es1); zapis dotyczący rozpiętości współbrzmienia pomiędzy I i III stopniem „1 ½” [całych tonów], zapis nutowy gamy c-moll z adn. powyżej „g[amme] mineur”, nad dźwiękiem es1 ozn. „3”;; znak równości „=”, cyfrowe przedstawienie układu całych tonów i półtonów „2 ½ 4 ½ = 6”. Pomiędzy pięciolinią 1 i 2 po lewej powtórzenie wyliczenia całych tonów i półtonów dla trybu durowego: "2 ½ 3 ½ [I] 6”, na 2 pięciolinii po prawej gama C-dur zanotowana dźwiękami enharmonicznymi: his1cisis2, disis2, eis2, fisis2, gisis2, aisis2, his2". Od pięciolinii 8 w dół, w kolumnie, zestawienie równoległych tonacji bemolowych od C-dur do Ges-dur w układzie: klucz wiolinowy + znaki przykluczowe (symbole graficzne); nazwa solmizacyjna tonacji według koła kwintowego: "ut [/] fa [/] si b [/] mi b [/] la b [/] re b [/] sol b"; znak równości "="; nazwa solmizacyjna tonacji równoległej: "la [/] re [/] sol [/] ut [/] fa, [/] si b [/] mi b". Na górnym marginesie k 1r dwukrotnie powtórzony znak „X”., Na górnym marginesie nieczytelne notatki ołówkiem oraz adn. oł. "31948" w owalnej obwódce., Na k. 2r w kolumnie, na pięcioliniach 2-8, zestawienie tonacji bemolowych od C-dur do Ges-dur w układzie: na górnym marginesie adn. dotycząca układu całych tonów i półtonów w gamie durowej "2 ½ 3 ½ [I] Majeurs"; na pięcioliniach 1-8 kolejno: nazwa solmizacyjna "ut [/] fa [/] si b [/] mi b [/] la b [/] re b [/] sol b"; gama zapisana nutami z bemolami przy poszczególnych dźwiękach (wykreślone bemole przed VIII stopniem); po podwójnej kresce taktowej I i IV stopień gamy zapisany nutami z bemolami przy poszczególnych dźwiękach; klucz wiolinowy + znaki przykluczowe (symbole graficzne); powtórzenie nazw solmizacyjnych tonacji; cyfra oznaczająca ilość bemoli: "[pusta przestrzeń] [/] 1 [/] 2 [/] 3 [/] 4 [/] 5 [/] 6". Dla kolejnych tonacji koła kwintowego podana tylko (w kolumnie poniżej) ilość bemoli: "7 [/] 8 [/] 9 [/] 10 [/] 12 [!] [/] 2 [!]". W dolnej części karty po lewej rozpoczęty, niedokończony spis tonacji równoległych: " Maj [I] Min [/] ut [I] la [/] fa”., W prawym górnym rogu adnotacja ołówkowa "A" w okrągłej obwódce., W lewym górnym rogu adn. oł. "Chopin". Na górnym marginesie nieczytelne notatki ołówkiem oraz adn. oł. "31948" w owalnej obwódce., Na k. 3r na pierwszej pięciolinii układ całych tonów i półtonów dla trybu durowego: „2 ½ 3 ½”. Na trzeciej pięciolinii klucz wiolinowy, dźwięk f2 i jego enharmoniczny odpowiednik eis2. Na pięcioliniach 4-10, w kolumnie, zestawienie tonacji krzyżykowych w układzie: nazwa solmizacyjna tonacji według koła kwintowego: „ut [/] sol [/] re [/] la [/] mi [/] si [/] fa#”; gama zapisana nutami z krzyżykami przy poszczególnych dźwiękach; po kresce taktowej I i IV stopień gamy zapisany nutami z krzyżykami przy poszczególnych dźwiękach; klucz wiolinowy + znaki przykluczowe (symbole graficzne); powtórzenie nazw solmizacyjnych tonacji; cyfra oznaczająca ilość krzyżyków: "[pusta przestrzeń] [/] 1 [/] 2 [/] 3 [/] 4 [/] 5 [/] 6". Poniżej po lewej w kolumnie wymienione dźwięki, które podlegają podwyższeniu w poszczególnych tonacjach: nazwa solmizacyjna „ut [/] sol [/] re [/] la [/] mi [/] si [/] fa dièze [wł. dièse]”; „fa [/] fa ut [/] fa ut sol [/] fa ut sol re [/] fa ut sol re la [/] fa ut sol re la mi”, po prawej zaplamienia atramentowe., Na górnym marginesie nieczytelne notatki ołówkiem oraz adn. oł. "31947" w owalnej obwódce., Na k. 3v tekst zanotowany w odwrotnym kierunku względem krawędzi górnej i dolnej. Na górnym marginesie adn. „relatives [/] maj [I] min”. Na pięcioliniach 1-7 zestawienie równoległych tonacji krzyżykowych od C-dur do Fis-dur w formule: klucz wiolinowy + znaki przykluczowe (symbole graficzne); nazwa solmizacyjna tonacji według koła kwintowego: „ut [/] sol [/] re [/] la [/] mi [/] si [/] fa#”, po przedłużonej kresce taktowej znak równości „=”,nazwa solmizacyjna tonacji równoległej: „la [/] mi [/] si [/] fa# [/] ut# [/] sol# [/] re#”, przedłużona kreska taktowa., W lewym górnym rogu (względem zapisu) adn. oł. "TC"., K. 1v i 2v poliniowane, niezapisane, z przebiciami atramentowymi., Na dolnym marginesie k. 1v i 2v w środku pieczątka własnościowa tuszowa czarna "Muzeum TiFC Warszawa" doklejona na pasku papieru (na k. 1v łącznie z oł. sygnaturą „M/612”). Sygnatura oł. wpisana dodatkowo w lewym dolnym rogu k. 2r.